Ben jij klaar voor je Exit-strategie?

Als ondernemer moet je op een gegeven moment nadenken over wat de toekomst biedt; heel vaak resulteert dit denken in het creëren van een exit-strategie (of exitplan). Veel ondernemers die we bij TAB ontmoeten erkennen het belang van een exit-strategie, maar ze weten niet wat het in de praktijk is en wanneer of waar te beginnen. Wij moedigen ondernemers aan om na te denken over de exit-strategie, zelfs als je pas over een aantal jaren met pensioen gaat. Vooruitdenken kan een groot verschil maken in het transitieproces.

Exit-strategie

Wat is een exit-strategie?

Je exit-strategie fungeert als een concreet, strategisch plan voor de toekomst van jouw bedrijf. Er moet zorgvuldig worden nagedacht over de behoeften van je bedrijf en hoe je jouw bedrijf het beste kunt voorbereiden op de veranderingen die zullen plaatsvinden. Hoe creëer je met vertrouwen je exit-strategie en met welke details moet je rekening houden voor de toekomst van je bedrijf? Hieronder hebben we de belangrijkste stappen uiteengezet die je zou moeten overwegen bij het maken van een exit-strategie.

the alternative board

Wanneer moet ik beginnen met plannen?

We hebben met ondernemers gesproken die zeiden dat ze begonnen na te denken over een exit-strategie toen ze in de veertig waren. Hoewel veel ondernemers tot ver in de zestig blijven werken, kan het nooit kwaad om de strategie te verstevigen door middel van geavanceerde planning. Voordat je kunt stoppen, moet je jouw processen en procedures op orde hebben. Afhankelijk van de omvang van je bedrijfsvoering kan dit jaren duren. Ga aan de slag door te kijken naar de basisprocessen, waaronder de verkoopprocessen, facturatieprocessen en het HR-beleid. Zodra dit is gebeurd, kun je overgaan tot operationele procedures.

Hoe begin je?

In het begin moet je een beslissing nemen over wat je wilt meenemen tijdens je exit. Voor sommige ondernemers is geld een van de grootste drijfveren, in deze gevallen kan een exit-strategie bestaan ​​uit het verkopen van je bedrijf, hetzij op de markt, hetzij aan een ander bestaand bedrijf. Is het behouden van een erfenis en het zien groeien van je bedrijf je einddoel? Dan is familieopvolging of verkopen aan een werknemer wellicht een betere keuze.

Begin met het bepalen van je persoonlijke en zakelijke doelen. Wil je je bedrijf verkopen of doorgeven aan iemand die je plaats inneemt? Bedenk of je als consultant betrokken wilt blijven bij het bedrijf. Zorg dat je een duidelijke richting in je hoofd hebt, zodat je precies weet hoe je moet beginnen met het schrijven van een concrete exit-strategie. De strategie hangt af van degene aan wie je je bedrijf verkoopt. Het advies is om, indien mogelijk, een vijfjarenplan te hebben. Dit geeft je als ondernemer voldoende tijd om de juiste processen samen te stellen die nodig zijn om de toekomstige opvolger te informeren over hoe het bedrijf werkt.

Een gedegen plan is een van de beste manieren om ervoor te zorgen dat je bedrijf in goede handen blijft. Zonder de juiste exit-planning, zou je in een situatie kunnen worden achtergelaten waarin jij en je bedrijf zonder de tools zitten om de overgang te beheren.

the alternative board

Wat heb je nodig voor je plan?

Strategieplanning vereist een doel. Zodra dit is vastgesteld, kun je beginnen met het samenstellen van een lijst met processen die de toekomstige eigenaar moet kennen, inclusief het HR-proces, verkoophandleidingen, boekhoudprocessen, enz. Deze processen bepalen hoe je bedrijf is geleid en fungeert als een gids voor eventuele toekomstige acties.

Sommige ondernemers vinden het misschien ook handig om een soort ‘proefrit’ te maken met iemand die al bekend is met hun bedrijf. Dit is een gelegenheid voor jou om feedback te ontvangen met betrekking tot de schriftelijke strategie. Het is ook een kans om eventuele hiaten in je plan op te sporen en om wijzigingen aan te brengen in alles dat extra aandacht nodig heeft.

Verkoop je je bedrijf of geef je het door aan de volgende generatie?

Niet alle ondernemers willen hun bedrijf overdragen aan een opvolger. In sommige gevallen kan dit afhangen van het feit of je al dan niet meer geld wilt hebben voor je pensioen of voor de toekomst van je gezin. Als dit belangrijker voor je is dan het voortzetten van de erfenis van je bedrijf, wil je de verkoop van je bedrijf nader bekijken.

Om dit proces te starten, wil je misschien de activa van je bedrijf inventariseren en eraan werken om de waarde van je bedrijf te vergroten. Hoewel dit enige tijd in beslag zal nemen en een geavanceerde planning vereist, zal het je helpen de vraagprijs van je bedrijf te maximaliseren zodra je klaar bent om te verkopen.

TAB helpt jou met je exit-strategie

Bij het bepalen van je exit-strategie is het belangrijk om een ​​duidelijk beeld te hebben van wat je nodig hebt om je einddoel te bereiken. Bij TAB adviseren wij om elk detail dat je kunt bedenken op te schrijven en ervoor te zorgen dat er geen onderwerp onbesproken blijft. Zodra je een volledige inventaris van de activa van je bedrijf hebt, kun je de best mogelijke exit-strategie creëren. TAB helpt je hier graag bij, neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.