Het belang van de bedrijfscultuur en missie

Elk bedrijf heeft een concurrentievoordeel nodig. Of het nu gaat om de kwaliteit van producten of diensten, de toewijding aan klanten of een ander aspect dat het bedrijf kan gebruiken om hun concurrenten te overtreffen. Wat veel bedrijven echter misschien niet direct weten, is dat de bedrijfscultuur gebruikt kan worden als een onderscheidende factor.

Een unieke bedrijfscultuur

Elk bedrijf heeft een unieke cultuur; een reeks overeengekomen waarden die de manier bepalen waarop het bedrijf zaken doet. Wat je eigen bedrijfscultuur uniek maakt, is misschien net datgene waarmee je je kunt onderscheiden van de concurrentie. Dit onderscheidende karakter is voor de werving en het behoud van werknemers erg belangrijk. Daarnaast wordt er ook terrein gewonnen op het gebied van sales en marketing door je bedrijfscultuur kenbaar te maken.

the alternative board

De basis van een bedrijfscultuur

Over het algemeen bestaat een de bedrijfsidentiteit uit drie elementen die een grote invloed hebben op de bedrijfscultuur, namelijk de missie, de waarden en de visie. Elk van deze elementen moet duidelijk worden omschreven voor de verschillende belanghebbenden (werknemers, klanten, leveranciers, enz.), zodat alle betrokkenen begrijpen waar jouw bedrijf voor staat.

De missie van jouw organisatie

De missie van een organisatie is eigenlijk het doel wat je als organisatie wilt bereiken. Het bestaat uit het streven én de ambities voor de toekomst. De missie wordt altijd afgeleid van de visie, dus voordat je je missie kunt vaststellen, is het belangrijk om je visie in kaart te brengen. Deze waarden breng je uiteindelijk naar buiten, zodat de markt weet waar jij voor staat. Waar kun je een verklaring plaatsen over de missie, waarden en visie? Ideale manieren en plekken om dit duidelijk kenbaar te maken zijn onder meer:

Focus op cultuur en retentie

Door meer nieuwe medewerkers aan te trekken die aansluiten bij de missie en waarden van je bedrijf, vergroot je de kans dat deze werknemers voor de lange termijn aanblijven. Dit komt doordat zij zich identificeren met de identiteit van jouw organisatie. Op de lange termijn kan dit ervoor zorgen dat zij jouw organisatie gaan promoten en bijdragen aan een positief imago.

the alternative board

Stimuleer aanbevelingen van medewerkers

Een op de werknemer gerichte cultuur stelt hoge prioriteit aan de bijdragen van het personeel. Wanneer werknemers betrokken zijn bij het bedrijf, is de kans groter dat ze dit verspreiden in hun netwerk. Een betrokken medewerker is een ideale “recruitingbron”, omdat hij of zij het bedrijf met vrienden en collega’s bespreekt. Door verwijzingen van werknemers te stimuleren, kan een bedrijf geleidelijk een personeelsbestand opbouwen van gelijkgestemde individuen. In deze gevallen wint iedereen!

Stimuleer innovatie en creativiteit

Een personeelsbestand dat bestaat uit loyale medewerkers die passen bij de bedrijfscultuur, is tot bijna alles in staat. Als het je doel is om een ​​patroon van creativiteit en innovatie tot stand te brengen, “laat werknemers dan weten hoeveel je hun ideeën waardeert”, zegt de Association for Talent Development. Streef ernaar om innovatie op te nemen als een van je bedrijfswaarden, door het te bespreken tijdens personeelsbijeenkomsten en bedrijfsvergaderingen. Een bedrijfscultuur die innovatie en creativiteit bevordert, heeft al een concurrentievoordeel ten opzichte van andere bedrijven die nog steeds moeite hebben om hun cultuur te definiëren.

The Alternative Board helpt jou!

Wil je meer weten over hoe de cultuur van je bedrijf een cruciale rol speelt in het succes van je bedrijf? Neem contact op met The Alternative Board Nederland via ons contactformulier.