De meest gemaakte LinkedInprofiel fouten en hoe je ze oplost

Elke ondernemer en professional is bekend met LinkedIn, of ze nu zelf een profiel hebben of mensen kennen die actief zijn op het platform. We kunnen niet meer om LinkedIn heen. LinkedIn is het grootste professionele onlinenetwerk met meer dan 600 miljoen profielen wereldwijd en 5 miljoen gebruikers in Nederland. LinkedIn is geëvolueerd tot een krachtig, go-to platform voor zakelijke connecties, maar het is ook een groot onderdeel van de persoonlijke merkstrategie van bedrijfseigenaren en professionals. Niet alle profielen die we tegenkomen zijn goed op orde. Ook van LinkedIn gebruikers op hoog niveau. Niet handig! We hebben de meest gemaakte fouten op een rij gezet, met daarbij uiteraard wat tips over hoe je dit kunt aanpakken.

LinkedIn

Alleen een zichtbare naam

Alleen je naam bovenaan je LinkedIn-profiel toevoegen omdat iedereen je vertelde dat je op het platform moet zitten, kan een goed voorbeeld zijn. Maar zo’n minimale inspanning doet waarschijnlijk meer kwaad dan goed voor je persoonlijke en professionele merk. Vermeld op zijn minst je functietitel, de bedrijfsnaam en (persoonlijke) ervaring die relevant is. Vertel je netwerk wat je doet, wat je bedrijfsvisie is en je onderscheidende factoren. En niet te vergeten: houd het echt!

the alternative board Nederland

LinkedIn is het grootste professionele onlinenetwerk met alleen al 5 miljoen gebruikers in Nederland.

Een slordige of ontbrekende profielfoto

Als je een professionele portretfoto hebt, dan kun je deze foto het beste gebruiken voor je LinkedIn profiel. Als je geen professionele foto hebt en ook niet van plan bent er een te laten maken, is bijvoorbeeld een foto vanuit je telefoon plaatsen beter dan het hebben van geen profielfoto. Zorg ervoor dat het een foto is waar jij duidelijk op te zien bent, dat de foto scherp is en dat je net gekleed bent. Denk hierbij ook goed na over wat je met de foto wil uitstralen. Voeg geen familiefoto of vakantiefoto’s toe. Het is nuttig als je een profielfoto hebt waarmee je de professionele kant van jezelf weerspiegelt.

the alternative board Nederland

Het is nuttig als je een profielfoto hebt waarmee je de professionele kant van jezelf weerspiegelt.

Stock Phrasing gebruiken

Heb je ooit een ondernemer gevraagd wat hij of zij doet, maar als ze klaar zijn met hun verhaal, je nog steeds niet precies begrijpt wat ze doen? Dat is meestal te wijten aan het feit dat de persoon heel veel woorden gebruikt terwijl hij of zij eigenlijk maar weinig zegt, oftewel: stock phrasing. De meeste ondernemers hebben hun pitch verfijnd, maar velen hebben nog steeds problemen om hetgeen wat ze doen op papier te krijgen, of in dit geval op hun LinkedIn profiel. Of je nu ervaring en diensten opsomt uit de historie van jezelf en/of je onderneming of een samenvatting, zorg ervoor dat je toegankelijke woorden gebruikt. Laat je connecties niet worstelen om te kunnen begrijpen wat je doet en welke waarde je onderneming klanten biedt.

TAB staat voor jou klaar

De manier waarop je jezelf en je onderneming op LinkedIn presenteert is erg belangrijk. Ga er zorgvuldig mee om en je zult zien dat dit een positieve invloed zal hebben voor jou en je bedrijf!

Kun je wel wat hulp of tips gebruiken voor jouw online presentatie? Neem vrijblijvend contact met ons op!